PdG---banner-1920x350px

Sortida esquimu a Ensagents – Alt del Griu

DESCOBERTA: ESQUIMU
Aquesta sortida d‘esquí de muntanya és una proposta apte per a persones que vulguin aprofundir amb l’esqui de muntanya fora de pistes, en entorns mes «salvatges», boscos i estanys. Es tracta doncs, d’una sortida que requereix d’un mínim coneixement de la muntanya per a persones que tenen un nivell mig. A banda, cal tenir en compte que la muntanya presenta condicions molt variables (tipus de neu, quantitat, meteorologia....) que no es poden reflectir en aquesta explicació.
ensargent alt del griu - meteopirineus (2)

Aquesta sortida és una circular a la zona d’Ensagents, en un paratge únic al cor d’Andorra, dins la parròquia d’Encamp. Un avantatge d’aquesta sortida és que transcorre en cotes molt elevades, assegurant-ne la neu. Aquesta sortida passa per la vall i el circ d’Ensagents, un paratge alpí incomparable que permetrà veure’n els seus estanys i el seu refugi. A banda, tindrà una pujada final al pic de l’Alt del Griu, un dels grans gegants d’Andorra. Des d’aquest cim, podreu gaudir d’uns girs de baixada que segurament no us deixaran indiferents.  Voleu saber-ne més? Us ho expliquem a continuació!

Som-hi?

El Clima:

Ubicat en una zona d'alta muntanya, les condicions venen estrictament lligades a l'altitud, amb temperatura freda tot l'any, neu al llarg de més 6 mesos anuals en les cotes altes i precipitacions que són abundants, especialment amb les nevades de nord i llevant.
MeteoPiri_500x500

Sabies que?

Aquest sistema lacustre és un dels millors conservats d'Andorra i menys freqüentats de turistes. Si tenim ganes de fer una d'aquelles sortides on no trobar gaire moviment de gent, aquesta ruta és una bona opció per estar en contacte amb la natura.
LA NOSTRA PROPOSTA DE RUTA:

Iniciem el recorregut al Merendero del camí de la pleta dels orris que veurem a la dreta de la carretera tot pujant en direcció als cortals d’Encamp. En aquest punt no hi haurà molt lloc per aparcar, però hi ha algun espai uns metres més amunt o més avall, a tocar d’alguns habitatges. Ens situarem al «Merendero» per col·locar-nos els esquís i iniciar la sortida des d’una cota molt alta: 1880 m. En aquest punt, ja veurem un cartell per a senderistes (i esquiadors) que ens marcarà «camí d’ensagents» amb marques grogues. Al costat d’aquest, també tindrem un cartell amb les indicacions per anar amb seguretat a fer esquí de muntanya a l’hivern.

Agafarem el camí d’Ensagents de marques grogues el qual s'endinsarà en un bosc força dens  i obac (Estarem a l’obac dels Cortals). En aquest sotabosc, pot haver-hi dèficit de neu per culpa dels arbres però per a pujar amb esquís no ens suposarà cap problema.

D’aquesta manera, mantindrem la direcció sud  durant un km  de pujada suau tot travessant aquest bosc.  Passat aquest tram canviarem lleugerament  la nostra direcció i començarem a situar-nos a la orientació sud de la muntanya, on segurament ens començarà a tocar el sol. Mantindrem la pujada suau durant  1 km més, en un recorregut molt més solà (solà del Jordà).

Passat aquest tram, arribarem a un lloc inconfusible: un cartell que ens marcarà la direcció «Ensagents». Emprendrem aquesta direcció en direcció sud-est pujant molt suaument i  tendint a seguir la vall del riu d’Ensagents. Passats 1,3 km de terreny suau, veurem que ens situem just a costat d’aquest riu. El seguirem durant 700 m més per la seva banda esquerra mirant riu amunt. En aquest tram de fons de vall veurem com es combinen els pins negres, resistint les condicions extremes, els blocs de granit i l’aigua fent una combinació perfecta amb la neu. Passat aquest tram haurem arribat a un dels objectius del dia: el refugi d’Ensagents,  un dels més alts d’Andorra. En aquest punt, canviarem la direcció per seguir el mateix riu, que  al cap de mig quilòmetre ens portarà als estanys d’Ensagents. La presència de neu i l’alçada ens impediran veure l’aigua però si que podrem observar la planúria de l’estany.

Serà a l’estany gran d’Ensagents on haurem de fer el cop de cap final: emprendre la direcció nord per encarar la collada d’Entinyola. Aquest tram més rocallós es caracteritzarà per ser força inclinat però també molt assolellat. L’ascensió al coll ens obligarà a recórrer 160 m de desnivell en  mig km, fet que ens obligarà a fer algunes «voltes maria» per poder-hi arribar.  Un cop al coll, tindrem unes vistes espectaculars tant del circ d’Ensagents com dels Cortals i de l’estació de Grandvalira. Ens situem a la part final de l’ascensió i ens queda recórrer l’últim km i 200 metres de desnivell en direcció est. Aquest tram cal no abaixar la guàrdia, ens situem a alta muntanya en una zona inclinada que ens portarà directes al cim. Un cop a dalt del cim, veurem que hi ha prou espai per a fer fotos i canviar les pells.

Iniciarem el descens seguint el camí de pujada des del coll de l’Entinyola. A partir d’aquest coll,  abandonarem el camí seguit durant la pujada i mantindrem la direcció est per tal de buscar la orientació nord de la muntanya (seguirem el llom). Les baixades sovint s'escullen atenent a les condicions de la neu, pot ser que el vent hagi fet que no quedi neu al llom i que haguem d’agafar una orientació més «nord». No obstant això, la recomanació és que mantinguem la direcció est evitant baixar a la vall on hi passa el riu d’Ensagents (i per tant, evitant tornar al camí de pujada). D’aquesta manera, anirem baixant en un tram de 3 km que s’endinsarà al bosc  (obac dels cortals) i que si no ho escollim bé, el bosc pot ser una mica massa dens per poder fer els girs amb facilitat. Si mantenim aquesta direcció, acabarem trobant-nos amb les traces de pujada, que haurem de desfer per arribar al cotxe de nou.

Bona esquiada!

Powered by Wikiloc
DADES TÈCNIQUES DE LA RUTA
  • Cortals d’Encamp, Àrea pícnic del camí de la pleta dels Orris (berenador), obac dels Cortals, solà del Jordà, Riu d’Ensagents, Refugi d’ensagents, Collada d’Entinyola,  Alt del Griu.
  • Duració de la ruta: Un matí (5 h)
  • Distància total (circular): 11 Km en total.
  • Desnivell acumulat (total): 1000 metres.
  • Punt inici i final: Merendero pleta dels orris / trencall bordes de Bigoder (punt quilomètric 6,5 de la carretera dels cortals d’Encamp)
  • Dificultat: Mitjana
  • Època recomanada: hivern / primavera
  • Material necessari: equipament d’esquí de muntanya, pala, DVA, sonda. Mapa alpina d’Andorra (1:40.000).

COMARCA: Encamp
LLOC: Encamp

Amb el suport de:

logo encamp - meteopirineus
Les últimes propostes de Descoberta:
Ruta amb raquetes pels estanys de...
La Cerdanya
Estanys de la Pera
A l'oest de la Cerdanya, hi trobem els estanys de la Pera. És una de les zones lacustres més interessants i més visitades, sobretot durant l'estiu, del Pirineu Oriental. El seu paisatge, es caracteritza per tonalitats singulars de colors vermells i grisos. Avui proposem doncs, una ruta amb raquetes fins aquest indret!
DESCOBERTA: RAQUETES DE NEU
Sortida skimo al cim de Noucreus ...
Ripollès
Cim de Noucreus
Avui proposem una sortida d'esquí de muntanya (skimo) per la Vall de Núria, un dels indrets amagats i més bonics del Pirineu oriental. Des d'aquest lloc, presentem una ruta fins al cim del Noucreus, frontera amb França, amb unes vistes espectaculars. Més detalls a continuació:
DESCOBERTA: ESQUIMU
Ruta amb raquetes pel Pla de la L...
Cerdanya
Aransa
L'estació d'esquí nòrdic Aransa -oberta l'any 1986-, es troba situada al poble d'Arànser, al terme municipal de Lles de Cerdanya. Envoltada per muntanyes de renom a la comarca, com la Tossa Plana de Lles o el Pic de Sirvent, és troba ubicada a la conca dels Estanys de la Pera. Avui proposem doncs, una ruta amb raquetes per aq...
DESCOBERTA: RAQUETES DE NEU

SUBSCRIU-TE AQUÍ A LA NOSTRA AGENDA D'ACTIVITATS

Gratis

Responsable: MeteoPirineus
Finalitat: Gestionar i enviar informació de butlletins i promocions a través del correu electrònic.
Legitimació: Consentiment de l'interessat.
DESTINATARIS: No se cediran a tercers excepte obligació legal.
DRETS: Pots exercir en qualsevol moment els teus drets d'accés, rectificació, supressió, oposició y altres drets legalment establerts a través del següent email: info@meteopirineuscatalans.com
INFORMACIÓ ADDICIONAL: Pots consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades aquí