aralleida_bnr animat 1208x250 alpi_nordic

MeteoArticle: el bestiar i el fred del Pirineu

REPORTATGES: CIÈNCIA
Moltes vegades ens preguntem, com afecta el bestiar que es troba a la intempèrie, les condicions meteorològiques adverses del Pirineu.. Hem preguntat a un bon amic veterinari especialista en bestiar del Pirineu i aquí tenim un resum de tot el que n'ha explicat!
Vaques i neu- MeteoPirineus

Els bovins com les persones, passen pel mateix procés d’adaptació amb els canvis de temperatura. Si anem a parlar sobre com afecta el fred a la ramaderia hem de tenir en compte que hi ha cinc variables meteorològiques que determinen el confort i ambient tèrmic de l’animal:

  • La temperatura ambiental
  • La radiació solar
  • La velocitat de vent
  • Les precipitacions
  • La humitat relativa

Els bovins a l’igual que tots els mamífers, són animals homeoterms, és a dir, organismes que tot i les fluctuacions en la temperatura ambiental són capaços de mantenir relativament constant la temperatura corporal. Aquesta capacitat de termoregulació és essencial per a una multitud de reaccions bioquímiques i processos fisiològics associats amb el normal metabolisme.

Els bovins tenen una temperatura corporal entre 37,5 – 39,5ºC. Per conservar aquests nivells tèrmics, el boví està obligat a sostenir un continu balanç entre la calor que es genera internament i el que pot dissipar en l’entorn.
Hi ha una temperatura al voltant dels 16-18 ºC, que s’anomena termo neutralitat que correspon a la temperatura ambiental en la qual la calor corporal està en equilibri (s’iguala).

Un altre concepte és la zona de confort o comoditat tèrmica, rang de temperatura ambiental entre el 6ºC i els 21ºC, entesa com la zona en la qual la vaca obté pels mecanismes termoreguladors normals, l’ajust de la temperatura interna sense cap despesa d’energia addicional.

Els bovins tenen més capacitat per suportar les temperatures baixes que les altes. S’ha estudiat la tolerància en vaques lleteres a temperatures menors de 5ºC. Una vaca adulta en el seu bec de lactància és molt tolerant a temperatures molt baixes de fins a -17ºC o menys, perquè genera molta calor amb el nivell de metabolisme normal i amb la fermentació ruminal. El pelatge llarg i ondulat immobilitza l’aire al seu interior formant-se una capa aïllant. Les partícules d’aire tancades es carreguen d’humitat provinent de la sudoració fins a la saturació i bloquegen aquest mecanisme d’eliminació de la calor. A l’hivern les vaques acostumen a tenir un pelatge més llarg.

També hi ha diferències entre races, per exemple races d’aptitud càrnia com la Limusina, Salers, Bruna dels Pirineus, tenen una millor adaptació a climes freds.
En canvi, quan la temperatura excedeix els 27ºC, encara amb nivells baixos d’humitat, la vaca es troba per fora de la zona de confort i comença a presentar dificultats per mantenir la temperatura corporal, veient-se obligada a invertir energia addicional per iniciar els mecanismes de termoregulació, sacrificant la seva utilització en activitats productives i reproductives.

Gràcies Carles per tota aquesta informació! 😉

Esperem que el méteo-article d’aquesta setmana el trobeu interessant i us en el pròxim reportatge de Món Pirinenc! Cal recordar que cal gaudir de la muntanya respectant-la sempre i deixant-la igual que l’hem trobat. Així doncs, fins la pròxima. Salut i muntanya Meteopirinencs/ques!

.

.

LLOC: Pirineu

Amb el suport de:

Els últims Reportatges publicats:
Regions climàtiques del Pirineu...
Pirineus
Pirineus
Moltes vegades en les previsions que fem habitualment sobre el temps del Pirineu i Prepirineu català, parlem de vessant nord, vessant sud, Prepirineu, Pirineu occidental, Pirineu oriental, Pirineu axial o Alt Pirineu. Hi ha moltíssimes classificacions que podrien determinar els límits d’aquestes ...
REPORTATGES: METEOROLOGIA
MeteoArticle: l'efecte "Foehn" ...
Avui tornem a tenir un nou méteo-article, on parlarem d'un fenomen molt comú al Pirineu, el conegut efecte foehn o "föhn". Molts cops al vessant sud el Pirineu, les temperatures són molt superiors que a l'altre vessant de les muntanyes, com per exemple podria passar, entre la Val d'Aran i l'Alta ...
REPORTATGES: METEOROLOGIA
MeteoArticle: La pressió atmosf...
Pirineus
La pressió atmosfèrica en un punt de l'atmosfera és equivalent al pes de la columna vertical d'aire sobre aquest nivell. Les possibles diferències entre la pressió d'una zona i una altra poden portar amb si moviments horitzontals (vents) i verticals (convecció i subsidència).
REPORTATGES: METEOROLOGIA

CHECKLIST PER FER LES TEVES PREVISIONS DEL PIRINEU

Gratis

Responsable: MeteoPirineus
Finalitat: Gestionar i enviar informació de butlletins i promocions a través del correu electrònic.
Legitimació: Consentiment de l'interessat.
DESTINATARIS: No se cediran a tercers excepte obligació legal.
DRETS: Pots exercir en qualsevol moment els teus drets d'accés, rectificació, supressió, oposició y altres drets legalment establerts a través del següent email: info@meteopirineuscatalans.com
INFORMACIÓ ADDICIONAL: Pots consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades aquí